Ibland känns färdtjänst som pyspunka

Färdtjänst kan komma upp ur sandlådan och börja fungera.

Ibland känns färdtjänsten som en pyspunka. För att det inte ska vara så sitter Unga Rörelsehindrade Göteborgsklubben representerade i Färdtjänstens råd för funktionshinderfrågor. Där framför vi våra medlemmars erfarenheter och verklighet.

I färdtjänsten råd sitter olika intresseorganisationer från funktionsrättrörelsen, tjänstemän från förvaltningen och förtroendevalda politiker. Genom samarbetet med de olika intresseorganisationerna skall tjänstemännen och politikerna få kunskap om vår livssituation ur ett reseperspektiv.

Det kan handla om bland annat egenavgifter, tillgång till rullstolsbussar, antal resor eller telefontider.

Ofta behöver funktionsrättsrörelsen protestera mot förslag som leder till försämringar genom att förklara resenärernas perspektiv. Tröttsamt tycker vi, istället önskar vi att rådet kunde handla om att utveckla färdtjänsten till det bättre!

Ibland känns färdtjänst som en pyspunka.

Färdtjänstens råd för funktionshinderfrågor behandlar inte enskilda ärenden. Därför är det viktigt att anmäla varenda brist till kundservice så att de får in det i sin statistik. Det hjälper tyvärr inte att vi framför klagomål om att tex chaufförerna ofta är sena eller pratar i telefon.  Det måste färdtjänsten få med i sin statistik för att det ska kunna lyftas i rådet och åtgärdas.

Kontaktuppgifter till kundservice är kundservice.serviceresor@stadsmiljo.goteborg.se eller 031-368 25 50. Fördelarna med att maila är att man kan göra det när som helst på dygnet och då kan färdtjänsten inte heller hävda att de inte tagit emot synpunkterna.

Hör gärna av er till info@urg.nu om det är någon strukturell fråga ni vill att vi ska ta upp!

Göteborgsklubben


Också trött på färdtjänst?

Bli medlem i Unga Rörelsehindrade!

Gilla oss! Dela oss! Följ!
error

Bli en finne i rumpan på makthavarna!