Klaga mera på färdtjänsten! Det är viktigt att kvalitetskontrollera verksamheter och det är vi som använder oss av tjänsterna som måste reagera om något är fel. När det gäller färdtjänsten i Göteborg är det viktigt att rapportera när något i resan inte funkar. Får du inte ett gott bemötande när du beställer din resa, är bilen sen, får du inte den hjälp du behöver av chauffören, kör chauffören dåligt och ovarsamt och inte kan hitta din adress, är inte bemötande bra eller om det uppstår andra problem under resan så kontakta färdtjänsten och meddela detta. Läs mer i länken Synpunkter och klagomål på färdtjänsten och så ringer du till kundtjänst: 031-41 95 52. Du kan också mejla till kundservice. DHRG har sammanställt fyra stycken mallar som handlar om de vanligaste anmälningarna till färdtjänstens kundservice. Läs mer i länken: DHRGs blanketter.
Det är inget fel på att klaga. Tvärtom så gör det att färdtjänst-förvaltningen får reda på att problem finns, var de finns och på så sätt kan de åtgärda problemen och våra resor blir bättre. Så klaga mera!
Resegaranti
Vet du om att får du vänta mer än 20 minuter på bilen eller bussen ska du inte betala för resan. Färdtjänsten kan även ersätta eventuella merkostnader som uppstått på grund av förseningen under förutsättning att du kontaktat trafikledningen i samband med förseningen. Läs mer i länken: Försenade fordon och resegaranti.
Att det börjar bli allt snålare i samhället när det gäller den tidigare så självklara välfärden är helt klart. Därför är det viktigt att funkisrörelsen är stark, så våra röster hörs! Så vi måste ta vår chans att påverka där vi kan. Så kom igen … vad är era åsikter om färdtjänsten i Göteborg?
Länkar
- Synpunkter och klagomål på färdtjänsten
- Försenade fordon och resegaranti
- DHRGs mallar
- Bli medlem, du behövs!
- Färdtjänstens råd för funktionshinderfrågor