Människor med synliga funktionsnedsättningar i reklam, det händer bara inte. Det talas mycket om mångfald och värdegrunder ligger i högar och skräpar på skrivbord men trots detta ser vi i stort sett aldrig en person i rullstol som gör reklam för … något. Om det inte är en trailer för Sofias änglar förstås eller hjälpmedel.
Nu ska vi inte vara såna, för det finns några exempel. Pedigree har en reklam i svensk TV med ett snabbklipp (blinka inte) på en kvinna i rulle med sin servicehund. Jag tror också att jag sett en IKEA-reklam med en tant i rullstol sittande vid ett bord eller så har jag inte det. Vad finns det mer? Gina Tricot har i dagarna lanserat Louise Linderoths jeans till försäljning, där Louise själv gör reklam för sina produkter. Vilket är helt fantastiskt!
Karolina om reklam
Rättvisaren* har gjort en video med Karolina Celinska där hon talar om just reklam och betydelsen av att känna igen sig. Karolina är rättighetspolitisk samordnare på DHR. Hon säger bland annat att det är oerhört viktigt för oss människor att bli representerade i olika sammanhang, att känna igen sig och att det visar att man har ett värde som människa. Det är avgörande för den egna självbilden och ens självförtroende.
Varför har vi då år 2020 inte kommit längre i representationen i media? Karolina har några tankar om detta och en sak som hon tar upp är att de som arbetar med att producera reklam inte själva har erfarenhet av egna funktionsnedsättningar och därmed finns det inte personer som har det perspektivet i reklambranschen. Det kan också handla om att man inte känner eller har några kontakter med personer som har en funktionsnedsättning. Därför har man ingen erfarenhet hur det är att leva med en funktionsnedsättning. Se hela videon HÄR och lyssna på Karolina!
Strukturer bakom reklam
*Rättvisaren ägs av Mediekompaniet och de i sin tur ägs av Svensk lokalmedia. Målsättningen är att göra den svenska mediebilden mer jämställd och inkluderande, från nyheter till reklam. Rättvisaren ger varje år ut en rapport om läget i svensk reklam. I år heter den: RÄTTVISAREN 2020 – BRAND IDENTITY En studie av strukturerna bakom hur människor representeras och avbildas i reklam. Där kan man bland annat läsa:
Synliga funktionsvariationer är helt frånvarande i reklamen. Den obefintliga representationen kan påverka hur vi tänker om hur det är att leva med funktionsvariationer – både om vi själva har dem eller inte. Det kan också begränsa vår bild av hur det är att leva tillsammans med människor med funktionsvariationer – då vi inte ser synlig representation av dessa i sammanhang som träning, mode, medievanor, dagligvaruhandel, bilägande, resor och så vidare. I förlängningen kan frånvaron i representationen således också skapa en mental och emotionell frånvaro, som också begränsar vår bild av det mänskliga livets och samvarons komplexitet.
UMO bekräftar problematiken i sina texter riktade till ungdomar: ”Det är oftast personer utan synlig funktionsnedsättning som syns i filmer, reklam och på tv. Det kan påverka hur många tänker om personer med funktionsnedsättningar. Till exempel kanske många inte tänker på att alla människor har olika intressen, och att alla har känslor och håller på med sånt som vänskap, kärlek och sex. Andra kan tro att du är på ett visst sätt, för att du har en funktionsnedsättning. Till exempel att du inte kan träna, eller att du inte lyssnar på musik”.
Detta är en skrämmande syn på människor. Håller du med Unga Rörelsehindrade Göteborgsklubben att detta är helt fel, så kom med och bli medlem hos oss!
Länkar
- UMO
- Rättvisaren
- Karolina Celinska om reklam
- RÄTTVISAREN 2020 – BRAND IDENTITY
- Lou Dehrot Seated Jeans i samarbete med Gina Tricot