Under veckan besökte vi den charmiga stadsdelen Haga i Göteborg för att göra ett tillgänglighetskoll. Syftet med besöket var att undersöka hur väl anpassade kaféer och restauranger är för personer med funktionsnedsättningar. Trots Hagas mysiga atmosfär och historiska miljö upptäckte vi flera brister i tillgängligheten något som behöver uppmärksammas mer.
The bishop arm


Vi började vårt tillgänglighetskoll på The Bishop’s Arms, en kombinerad restaurang och bar med ett trevligt yttre som gav ett gott första intryck. Men så snart vi försökte ta oss in, uppstod de första hindren.
Ingången hade manuella dörrar, vilket innebär att någon måste hålla upp dem – något som är nästintill omöjligt om man kommer ensam i rullstol. Som ni kan se på bilden, krävs fysisk hjälp för att ens komma in i lokalen. Dessutom fanns höga tröskellister vid dörrarna, vilket gör det ännu svårare för personer som använder rullstol eller permobil att ta sig in på egen hand.
Lyckligtvis var personalen vänlig och hjälpte oss genom att öppna dörren. Men det understryker ett tydligt problem: tillgänglighet ska inte vara beroende av att någon råkar vara i närheten och villig att hjälpa till.
Väl inne i baren möttes vi av höga bord och barstolar, vilket innebär ytterligare en utmaning. För en person i rullstol är det svårt om inte omöjligt att nå upp för att beställa något. Frågan vi ställer oss är enkel: hur ska man som rullstolsanvändare kunna ta del av samma service och upplevelse som alla andra?




Toalettens tillgänglighet både bra och mindre bra
Dörren till toaletten var, precis som entrén, manuell, vilket innebär att man själv måste öppna och stänga den ett tydligt hinder för personer med nedsatt rörelseförmåga.
Väl inne möttes vi av en smal gång, som ni kan se på bilden. Den var så trång att det inte gick att vända med rullstol, vilket gjorde utrymmet svårt att navigera i.
På den positiva sidan var handfatet placerat i en bra höjd, och det gick lätt att nå vattenkranen vilket är ett plus. Däremot var tvåldispensern lite för högt placerad, vilket innebar att man behövde sträcka sig onödigt mycket för att nå den.
Själva toalettutrymmet var rymligt och väl anpassat, med tillräckligt med utrymme för att manövrera en rullstol vilket vi uppskattade.
Viller Valla



Vi gick till barnklädesbutiken i haga Viller Valla för att testa tillgängligheten. När vi kom fram möttes vi av en en liten hög kant vid entrén med liten svart ramp som ni ser på bilden. Detta är lätt och man har en rullstol med stora hjul och har hjälp med sig men har man permobil svårt att ta sig in.
Men så fort personalen såg oss, tog de snabbt fram en ramp för att hjälpa till vilket var bra. Det var positivt att se att de hade en lösning tillgänglig, även om den inte låg framme från början.
Det är tydligt att viljan att hjälpa finns vilket är jättebra men tillgängligheten bör inte vara något som aktiveras först när någon ber om det. En fast ramp eller en synligt uppställd lösning hade gjort butiken mer välkomnande och tillgänglig för alla utan att någon ska behöva känna sig som ett undantag. Butiken var stor på insidan vilket underlättade manövreringen.
Jacob’s Café



När vi besökte Jacobs Café för att testa tillgängligheten möttes vi tyvärr av hinder redan vid entrén. Det fanns ingen ramp alls, vilket gjorde det mycket svårt om inte omöjligt att ta sig in med rullstol eller permobil.
Utöver det saknades inte bara ramp, utan ingången var också smal, vilket ytterligare försvårade tillgängligheten. För någon som behöver extra svängrum, till exempel med rullstol, var det trångt att ens försöka ta sig in.
Vid entrén fanns dessutom en hög tröskel som utgjorde ännu ett hinder.
Till caféets fördel vill vi nämna att personalen var vänlig och direkt erbjöd sig att hjälpa till, vilket vi uppskattade. Tillgänglighet ska inte vara beroende av personalens hjälp, utan vara en självklar del av miljön. En enkel ramp och en bredare ingång hade gjort stor skillnad och öppnat dörren för fler gäster.
Hagabullen




När vi besökte Haga Bullen för att testa tillgängligheten fick vi ett positivt första intryck. Entrén hade en bra ramp, vilket gjorde det enkelt att ta sig in med rullstol eller permobil. Det är möjligt att tillgängligheten har prioriterats här just för att caféet är så populärt och ofta har många besökare.
Inne i lokalen var det lagom stort, med tillräckligt med utrymme för att ta sig fram mellan borden. Det kändes inkluderande och genomtänkt åtminstone till en början.
Det största problemet visade sig vara toaletten. För att komma dit måste man gå upp för en brant och smal trappa, vilket gör det helt otillgängligt för den som använder rullstol eller har svårt att gå i trappor. Det finns ingen alternativ lösning i form av hiss eller tillgänglig toalett på entréplan.
Det är synd, eftersom entrén och inomhusmiljön visade att det finns potential. En fullt tillgänglig toalett är minst lika viktig som att kunna ta sig in i lokalen. Det är super viktigt!
Socker Skorpan Café




Vi besökte Socker Skorpan Café för att testa tillgängligheten möttes vi direkt av problem vid entrén. Det fanns ingen ramp, vilket gjorde det mycket svårt att ta sig in med rullstol eller permobil om man hade med si det.
Ingången hade dessutom flera höga kanter vilket gjorde det svårare att a sig in. Visserligen fanns ett handtag vid dörren som stöd, vilket kan underlätta för vissa – men för personer med nedsatt rörlighet eller som har svårt att gå räcker det tyvärr inte. Tröskeln är för hög och det saknas en ordentlig lösning för att alla ska kunna ta sig in på egen hand.
Det är synd att en så charmig plats inte har satsat mer på tillgänglighet. Med en fast eller portabel ramp hade caféet kunnat bli betydligt mer inkluderande.
Curry House
Efter rundturen på The Bishops Arms gick vi vidare till en krydd butik som heter Curry House . Tillgänligheten på Curry House var bättre men det var trångt inne i butiken . Det var lättare att komma in för dem hade inga trösklar så själva ingången var med anpassad för rullstolsburna . Det var trångt inne i butiken för att det var bord och saker i vägen när man skulle manövrera sin rullstol

Sammanfattning av tillgänglighets test i haga
Tillgänglighets testet som genomfördes i Haga visade att det generellt är svårt att ta sig in på många av platserna i området. Trappsteg, smala entréer och brist på anpassningar gör det svårt för personer med funktionsnedsättning att besöka flera verksamheter. Några få ställen hade dock tillgänglighetsramp eller gott om utrymme vilket visar att förbättringar är möjliga. Att Haga är en gammal stadsdel kan vara en del av förklaringen, men det är inte en ursäkt. Det är 2025 tillgänglighet ska vara en självklarhet, inte något man ska behöva be om.