På Färdtjänstens råd för funktionshinderfrågor den 10 december informerade Stadsmiljöförvaltningen att de har för avsikt att kraftigt försämra restidsgarantin. Observera att det är på initiativ från förvaltningen själva utan några politiska påtryckningar.
Idag tar färdtjänsten bort egenavgiften ifall bilen är minst 20 minuter försenad ifall man hör av sig till kundservice. De resenärer som kommit upp i högkostnadsskyddet kan få tillbaka motsvarande belopp som utbetalning. Färdtjänsten kan även ersätta kostnader som resenären går miste om till följd av försening som till exempel en missad tågresa eller missat evenemang om man kan visa på att man redan betalat för det innan.
Dessa delar vill förvaltningen ta bort från restidsgarantin eftersom lagen inte kräver att färdtjänsten ger ekonomisk kompensation vid förseningar.
De hänvisar till att när kravet om ekonomisk ersättning vid försening antogs i lagen om kollektivtrafik så undantogs färdtjänst och sjukresor. Samtidigt informerar de om att det inte heller finns något förbud att ge ekonomisk kompensation vid försening inom färdtjänsten. Andra anledningar till att de vill ta bort dessa delar i restidsgarantin är för att minska administrativa kostnader samt att de menar på att det är upp till kommunfullmäktige att besluta om egenavgifterna. Värt att observera är att färdtjänsten under ca 20 år kompenserat för förseningar utan att politikerna i kommunfullmäktige har motsatt sig detta.
Stadsmiljöförvaltningen vill dock ha kvar möjligheten att vid försening under särskilda omständigheter kunna ersätta resenären för extrakostnader om hen lyckats få tag i en taxi på egen hand eller blivit skjutsad av privatbil. Det kräver att färdtjänstresan beställts via telefon, i mycket god tid. Syftet med resan måste vara bröllop eller begravning, alternativt anslutningsresa till tåg eller flyg. Trafikledningen måste vid försening godkänna att resenären tar sig dit på annat sätt mot ersättning.
Unga Rörelsehindrade Göteborgsklubben är starkt kritiska till de försämrade restidsvillkoren som Stadsmiljöförvaltningen har som avsikt att driva igenom.
Att ta bort den ekonomiska kompensationen vid förseningar minskar incitamenten att bilen ska komma fram i tid. Är färdtjänstresenärers tid inte lika mycket värd som andra medborgares tid? Det är signalen som sänds ut om färdtjänsten slutar kompensera för förseningar.
Precis som andra medborgare har Unga Rörelsehindrades medlemmar som använder sig av färdtjänsten tider att passa. I förhållande till konsekvenserna vad förseningar kan innebära för resenären är ekonomisk kompensation det minsta förvaltningen kan ge vid förseningar.
Redan idag har färdtjänstens resenärer sämre resevillkor än resenärerna i kollektivtrafiken. Egenavgiften för resenären är högre i färdtjänsten än i kollektivtrafiken. Dessutom kan man åka med Västtrafiks kollektivtrafik hur mycket och hur ofta som helst. Färdtjänsten har en resebegränsning på max 312 enkelresor per år för de som har fått det beviljat i sitt färdtjänsttillstånd.
Om den ekonomiska kompensation i färdtjänsten vid 20 minuters försening tas bort så ökar ojämlikheten mellan färdtjänstresenärer och övriga medborgare ytterligare eftersom man på Västtrafiks kollektivtrafik kan man få ekonomisk kompensation vid 20 minuters försening.
En konsekvens av försenad färdtjänst kan innebära att resenärer tvingas avstå aktiviteter som de betalat dyra pengar för. En försening i kollektivtrafiken ställer givetvis till problem, men oftast kommer bussar eller spårvagnar tätare och det finns oftast fler resvägsalternativ. Förseningar i färdtjänsten innebär ofta inställd aktivitet då det i praktiken inte finns några andra resealternativ än att vänta på den försenade färdtjänsten. Det är därför inte mer än rimligt att förvaltningen ersätter de bortkastade pengar som uppstår till följd av färdtjänstens brister.
Argumentet att det inte står i lagen att man måste kompensera ekonomiskt för förseningar i färdtjänsten betyder inte att man inte bör göra det, snarare är det en brist i lagen som bör ses över.
Den administrativa bördan att betala ut ersättning för sina egna brister som färdtjänsten uttrycker är ingen godtagbar ursäkt.
Unga Rörelsehindrade Göteborgsklubben är positiva till möjligheten att få ersättning för alternativa resesätt vid förseningar för särskilda resor. Vi vill dock uppmärksamma att det endast är ett fåtal av våra medlemmar som har möjlighet till att använda sig av det på grund av behov av en viss fordonstyp och det faktum att man måste ligga ute med pengar ur egen ficka.
Än så länge finns det inget skriftligt förslag att reagera på från förvaltningens sida, men det kommer med största sannolikhet att komma senare. Då ska det upp i nämnden och sedan är det upp till politikerna att fatta beslut.
Unga Rörelsehindrade Göteborgsklubben hoppas att förvaltningen tänker om och skrotar förslaget innan det ens blir ett förslag. Men utifrån den information vi fått så är det viktigt att reagera redan nu.
Är du också emot försämringar i färdtjänsten? Bli medlem i Unga Rörelsehindrade.